گروه نرم افزاری چابک > مقالات طراحی سایت > سئو یا تبلیغ در گوگل؟ کدام بهتر است؟
سئو یا تبلیغ در گوگل؟ کدام بهتر است؟

به این فکر کرده اید که یک شبه راه صدساله را طی کنید؟

قبل از هر چیز بهتر است دو تعریف ساده درباره موضوع مورد بحث انجام دهیم:

سئو چیست و تبلیغ در گوگل به چه معناست؟

سئو  به معنی بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو می باشد. در این روش محتوای وب سایت را با توجه به الگوریتم های جدید گوگل یا دیگر موتورهای جستجو بهینه سازی می کنند تا وب سایت جایگاهی مناسب در موتو های جستجو به دست آورد.

تبلیغ در موتورهای جستجو به معنی بازاریابی از طریق موتور های جستجو با پرداخت هزینه مستقیم به گوگل، یاهو، بینگ یا …. می باشد. در این روش صاحبان وب سایت با پرداخت هزینه و انتشار تبلیغ در موتور های جستجوی، وب سایت خود را با توجه به کلمات کلیدی مورد نیاز در صفحه اول نتایج جستجو به نمایش می گذارند

حال با توجه به تعاریف بالا کدامیک می توانند به شما در بازاریابی و بهینه سازی وب سایت کمک کنند. ما سعی میکنیم برخی از مزایا و معایب این دو روش را عنوان کنیم تا بتوانید تصمیم درستی اتخاذ نمایید

سئو بسیار هزینه بر است و مدت زمانی که طول میکشد تا جزو نتایج اول گوگل قرار بگیرید طولانی است، ضمنا چیزی تضمین شده نیست و ممکن است با وجود بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هیچ وقت نتایج دلخواه را کسب نکنید. بازار وب سایت و کلمات کلیدی بسیار داغ است و به راحتی نمی توان از طریق بهینه سازی و برخی کلمات کلیدی جزو نتایج اولیه گوگل قرار گرفت. صبوری در این روش حرف اول را میزند و محتوای تولیدی و بهینه سازی هر مطلب  لازمه رسیدن به هدف است. در صورتی که وب سایت شما بهینه باشد و نتایج مناسبی در موتورهای جستجو کسب کنید، رقیبان شما و تازه واردان به عرصه وب سایت سخت بتوانند جایگاه شما را تهدید کنند، همچنین شما بدون اینکه هزینه ای برای تبلیغ پرداخت کنید بازدیدکننده ها از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما هدایت می شوند، این بازدیدکنندگان دقیقا به وب سایتی هدایت می شوند که نیازمندی خود را جستجو کرده اند، به عبارتی بازدیدکنندگان صرفا با استفاده از برخی کلمات کلیدی که گاها غیر مرتبط با نتایج جستجوی انهاست به سایت شما هدایت نشده اند.

در روش تبلیغ در موتور جستجو یا SEM صاحبان وب سایت زمانی هزینه پرداخت میکنند که بازدیدکننده به وب سایت آنها مراجعه کرده باشد. بنابراین هزینه پرداختی با نتیجه به دست آمده تناسب دارد و نمیتوان گفت هزینه آن زیاد است، از طرفی نسبت به کلمات کلیدی انتخاب شده این اطمینان به شما داده خواهد شد که جزو نتایج اولیه گوگل یا موتور جستجوی تبلیغ گیرنده قرار بگیرید. ضمنا انتقال بازدیدکننده به وب سایت شما پس از مدتی رتبه شما یا بهتر بگوییم سئو شما را نیز تقویت خواهد کرد. تنها عیبی که این روش دارد پس از پایان اعتبار شما و حذف تبلیغ از موتور جستجو، جایگاه شما همانی خواهد بود که از ابتدا بوده است مگر تنها چند پله صعود به واسطه بازدیدهایی که از وب سایتتان صورت گرفته است و به طور غیر مستقیم سئو شما را بالا برده است.

نتیجه گیری: بر کسی پوشیده نیست که اهداف بلند مدت یک وب سایت، قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل است و بغیر از ان تنها میتوان به این دلخوش کرد که وب سایت شما توسط آشنایانتان دیده می شود یا در حالت بهتر افراد خاص که به واسطه داشتن یک آدرس اینترنتی، وب سایت شما را مشاهده میکنند. اما برای اهداف بلند مدت و جذب بازدیدکننده و ارتقای رتبه وب سایت و رسیدن به هدفی انکار نشدنی لازمه آن سئو بودن وب سایت و رشد وب سایت شما در موتورهای جستجو است، حتی اگر نیاز باشد برای آن مدت ها صبر کنید. شما نمیتوانید به طور دائم برای بازدیدکنندگانتان پول پرداخت کنید بلکه نیاز است به واسطه رشد وب سایت و جذب شدن کاربران از طریق موتورهای جستجو کسب و کارتان را رونق دهید. با این حال برای برخی از کسب و کارهای اینترنتی از دست دادن فرصت بسیار گران تمام خواهد شد و گاها نیاز است در کنار سئو کردن وب سایت تبلیغات نیز داشته باشید تا هر چه سریعتر بازدیدکنندگان را جذب، و کسب و کارتان را رونق دهید. به واسطه تبلیغ بازدیدکنندگان زیادی به سمت وب سایت شما هدایت می شوند و از این تعداد بازدیدکننده می توان بازدیدهای ثابت و کاربران دائمی را به دست آورد که به خاطر مطالب یا حتی محصولات مورد پسندشان شما را دنبال کنند. بنابراین به طور کلی نیاز است برای اهداف بلند مدت وب سایت و کسب و کار آنلاین خود به فکر سئو کردن وب سایتتان باشید و برای کسب نیتجه سریع و اهداف کوتاه مدت از تبلیغات در موتورهای جستجو بهره مند شوید.

منبع: گروه نرم افزاری چابک – ایران – یزد.

1 دیدگاه در “سئو یا تبلیغ در گوگل؟ کدام بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *