X

امروزه بسیاری از مردم برای خرید انواع کالا و خدمات، به فرشگاه های اینترنتی روی آورده اند. با فروشگاه های اینترنتی، افراد می‌توانند از شهر های مختلف، کالای مورد نظر خود را بدون نیاز به طی کردن مسیر طولانی خریداری کرده و یا از خدمات گوناگون استفاده نمایند.

شاید شما دارای یک کسب و کار حرفه ای در هر زمینه ای باشید و تصمیم گرفته‌اید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. فروشگاه های اینترنتی به رقبای فروشگاه های سنتی تبدیل شده اند؛ چرا که محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی نیستند و مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند در هر زمان و مکان، خرید خود را به راحتی انجام دهند. اما برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چه اقداماتی لازم است؟

برای اینکه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، مراحل متعددی پیش روی شماست. بیایید اول به مزیت های فروشگاه های اینترنتی بپردازیم.

مزیت های فروشگاه اینترنتی:

۱. دسترسی

از مهم ترین مزایای فروشگاه های اینترنتی، در دسترس بودن آن‌هاست. شما بدون داشتن محدودیت مکانی و زمانی، در هر کجا که هستید و در هر ساعتی در روز، می‌توانید خرید خود را انجام دهید. با وجود فروشگاه های اینترنتی، دیگر نیازی به طی کردن مسافت طولانی برای پیدا کردن کالای مورد نظر ندارید و به راحتی می‌توانید از هر فروشگاهی خرید کنید.

۲. جذب مشتریان بیشتر

با وجود فروشگاه های اینترنتی، مشتریان شما بدون نیاز به حضور فیزیکی در مغازه می‌توانند در هر کجا که هستند، از فروشگاه شما خرید کنند. بنابراین با این کار شما مشتریان زیادی از دیگر شهر ها نیز خواهید داشت که در نتیجه موجب رشد کسب و کار شما خواهد شد.

۳. خرید آسان

با داشتن فروشگاه اینترنتی، مشتریان می‌توانند به راحتی مشخصات محصولات را بررسی کرده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. این کار به انتخاب کردن محصول توسط مشتری کمک کرده و مشتری می‌تواند با خاطری آسوده محصول مورد نظر خود را خریداری کند.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی:

با توجه به نکات ذکر شده، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به مرور زمان باعث رشد کسب و کار شما می‌شود. حال با هم مراحل ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را باهم مرور خواهیم کرد.

۱. شناخت محصولات

هر فروشگاهی با توجه به نوع محصولاتش متفاوت است. نخست باید نوع محصولات خود را مشخص نموده و آن‌ها را تعریف کنید. شما همچنین باید اهداف خود را از داشتن یک فروشگاه اینترنتی مشخص کرده و به سوالات زیر در مورد آن پاسخ دهید:

شما برای رشد کسب و کار خود به یک استراتژی و ساختار حرفه ای نیاز دارید که مراحل کار شما برای پیشرفت را مشخص کند. پس از مشخص شدن مراحل کار، شما باید به سراغ طراحی وب‌سایت خود، متناسب با اهداف خود بروید.

۲. وب‌سایت خود را طراحی کنید

برای طراحی وب‌سایت، اول به یک نام تجاری نیاز دارید. نام خود را متناسب با نوع کالا و یا خدمات خود انتخاب کنید. نام شما باید نامی زیبا و منحصر به فرد برای مشتریان باشد که باعث شود مشتریان آن را به خاطر داشته باشند و یا به یکدیگر معرفی کنند.

پس از انتخاب نام مناسب برای فروشگاه خود، یک دامنه و هاست خریداری کنید. دامنه همان نام سایت شما است که کاربران با جستجوی آن، فروشگاه شما را پیدا می‌کنند. هاست نیز فضایی است که اطلاعات شما بر روی آن قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با دامنه و هاست به لینک زیر مراجعه کنید.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

دامنه چیست و چگونه ثبت می شود

متاسفانه توضیحی برای این نوشته وجود ندارد. لطفا برای مشاهده مطلب روی لینک آن کلیک کنید و نوشته را به صورت کامل بخوانید

پس از خرید دامنه و هاست که توسط گروه های نرم افزاری انجام می‌شود، پله ی بعدی طراحی سایت است. وب‌سایت شما باید طرحی متناسب با حوزه فعالیت شما داشته باشد. طراحی وب‌سایت شما باید به گونه ای باشد که مشتریان از استفاده از آن لذت ببرند و بتوانند به راحتی محصول و یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند. به عبارت دیگر، وب‌سایت شما باید از سئوی خوبی برخوردار باشد. هر چه مشتریان تجربه بهتری از گشت و گذار در وب‌سایت شما داشته باشند، احتمال خرید آن‌ها از وب‌سایت شما بیشتر است. بنابراین مطمئن شوید طراحی وب‌سایت شما به گونه ای است که مشتریان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

۹ نکته مهم برای طراحی وب‌سایت کسب‌ و کار

برای داشتن یک وب‌سایت کسب و کار حرفه ای، نکاتی وجود دارند که به رشد کسب و کارتان کمک می‌کنند. طراحی وب‌سایت شما باید به گونه ای باشد که کسب و کار شما را به خوبی معرفی کند.

۳. دریافت مجوز های قانونی

گرفتن مجوز های قانونی برای فروشگاه های اینترنتی ضروری نیست، اما داشتن آن‌ها موجب افزایش اعتماد و اطمینان کاربران برای خرید از وب‌سایت شما شده و اعتبار آن را افزایش می‌دهد.

نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک یکی از اصلی ترین مجوز ها برای انواع وب‌سایت ها است. اکثر مشتریان قبل از انجام خرید در یک وب‌سایت، به دنبال این نماد در پایین صفحه وب‌سایت می‌گردند. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه شده و تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به وب‌سایت ها داده می‌شود. پس از راه اندازی وب‌سایت خود، شما برای گرفتن این نماد از طریق سایت ای نماد درخواست می‌دهید.

سایر مجوز ها:

دیگر مجوز هایی که شما متناسب با نوع فعالیت خود می‌توانید دریافت کنید عبارت اند از: مجوز نظام صنفی رایانه ای، مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال و مجوز ساماندهی.

۴. درگاه پرداخت آنلاین

مشتریان شما برای خرید و پرداخت هزینه محصولات به یک درگاه پرداخت مطمئن و قابل اعتماد نیاز دارند. درگاه های پرداخت شامل درگاه پرداخت واسط و درگاه پرداخت مستقیم می‌باشند:

درگاه پرداخت واسط:

در درگاه های پرداخت واسط، طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این نوع درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می‌گیرد و پول مشتریان ابتدا وارد حساب واسط و سپس حساب بانکی شما می‌شود. این نوع درگاه برای افرادی که تعداد تراکنش های کمی دارند و کسب و کارشان کوچک است مناسب است.

درگاه پرداخت مستقیم:

برای داشتن این نوع درگاه، نماد اعتماد الکترونیک ضروری است. شما اول باید به بانک مراجعه کرده و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و تمام اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم مربوط به فروشگاه خود را در اختیار بانک قرار دهید. این نوع درگاه برای فروشگاه های بزرگ تر که تعداد تراکنش های بالاتری دارند مناسب تر است و ممکن است کمی زمان بر تر باشد.

۵. حمل و نقل

در صورتی که کالا های شما فیزیکی باشند، شما پس از تکمیل فرآیند خرید، باید به فکر حمل و نقل و رساندن محصول به دست مشتری خود باشید. برای این کار باید یکی از روش های زیر را انتخاب نمایید:

پیک موتوری یا اسنپ باکس: اگر شما و مشتریتان در یک شهر هستید، برای ارسال محصول خریداری شده به دست مشتری می‌توانید از پیک موتوری و یا اسنپ باکس استفاده نمایید. هزینه کم و سرعت بالا از مزیت این نوع حمل و نقل است.

ارسال توسط اداره پست: برای ارسال محصولات (زیر ۱۵ کیلوگرم) به دیگر نقاط کشور، می‌توانید از ارسال توسط اداره پست استفاده نمایید. هزینه ارسال با پست متناسب با وزن بسته شما تعیین شده و محصول شما به دست مشتری خواهد رسید.

باربری: برای ارسال کالا های سنگین (بالای ۱۵ کیلوگرم) به نقاط مختلف کشور، باربری گزینه ی مناسبی است. هزینه ی ارسال کالای شما با توجه به وزن و مسافت تا مقصد تعیین می‌شود و محصول به دست مشتری می‌رسد.

۶. بازاریابی و تبلیغات فروشگاه اینترنتی

پس از انجام کارهای مربوط به وب‌سایت، شما باید به دنبال جذب مشتری و توسعه کسب و کار آنلاین خود باشید. شما باید با تبلیغات در شبکه های اجتماعی و دیگر راه ها، کسب و کار آنلاین خود را گسترش داده و آن را به دنیا معرفی کنید. تولید محتوا در وب‌سایت با در نظر گرفتن سئو سایت، موجب افزایش رتبه ی شما در موتور های جستجو از جمله گوگل شده و موجب دیده شدن شما در صفحات اول شود.

از دیگر راه های بازاریابی، ثبت کالا های خود در وب‌سایت های ترب یا ایمالز است که محصولات شما را به کاربران بیشتری نشان داده و موجب جذب مشتری به سمت کالا و محصولات شما می‌شود.

شما باید به هر طریقی کالا و محصولات خود را به دنیا معرفی کرده و موجب جذب و افزایش مشتری خود شوید. دیجیتال مارکتینگ و یا تبلیغات در دیگر وب‌سایت ها می‌توانند موجب شناخت بیشتر وب‌سایت شما شوند.

سخن آخر

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب مراحل متعددی را باید پشت سر بگذارید و سپس به دنبال جذب مشتری باشید. در دنیای امروزه که تکنولوژی نقش مهمی را در زندگی ما انسان ها بازی می‌کند، داشتن یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند موجب رشد و شناخته شدن کسب و کار شما شود. پس مواظب باشید که از دیگران عقب نمانده و به دنبال طراحی وب‌سایت حرفه ای و داشتن یک فروشگاه اینترنتی منحصر به فرد باشید.