گروه نرم افزاری چابک > کاربردی > تایپوگرافی چیست و چه اهمیتی در طراحی سایت دارد؟
تایپوگرافی چیست و چه اهمیتی در طراحی سایت دارد؟

شاید تا به حال فکر کرده باشید که چرا هنگام مطالعه برخی سایت ها پس از مدت کوتاهی احساس کلافگی کرده و هرچقدر هم موضوع برایتان مهم باشد از ادامه خواندن مطلب امتناع میکنید. پاسخ سوال شما در یک کلمه کوتاه با تاثیری گسترده خلاصه میشود: تایپوگرافی. در ادامه این مقاله به بررسی نکات تایپوگرافی در طراحی سایت خواهیم پرداخت.

چرا تایپوگرافی در سایت اهمیت دارد؟

دلیل اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت تاثیر آن بر نحوه خواندن و درک کاربران از محتوای سایت است. انتخاب تایپوگرافی مناسب باعث میشود مخاطب شما از مطالعه مطلب خسته نشود و مدت بیشتری در سایت بماند. موضوع را بهتر و البته راحت تر درک کند و آن را به آسانی به خاطر بسپارد.

همچین تایپوگرافی مناسب باعث میشود سایت شما از نظر بصری جلوه مناسبی داشته باشد. همخوان بودن تایپوگرافی با هویت بصری سایت شما باعث انسجام بصری و زیبایی سایت میشود و سایت شما در نگاه اول دارای جذابیت است و از آشفتگی بصری خبری نیست. تایپوگرافی در سایت در معنای خلاصه استفاده از فونت مناسب، فاصله گذاری و چیدمان متن برای بهبود زیبایی و خوانایی وب سایت است.

فواید تایپوگرافی مناسب

تایپوگرافی مناسب نه تنها میتواند مخاطب را در صفحه نگه دارد بلکه میتواند مخاطب هایی را به سایت جذب کند. تایپوگرافی ای که هم زیبا باشد و هم خوانا، و هم کمی متفاوت از تایپوگرافی سایت های رقیب باشد، سایت شما را به انتخاب اول مخاطبان تبدیل میکند.

فونت میتواند حال و هوا و احساسات مختلفی را به مخاطب القا کند. یک فونت دست نویس خوش‌خط احساس صمیمت به بیننده می‌دهد؛ درحالی که یک فونت دست نویس آشفته (همانطور که شاید در فیلم های ترسناک دیده باشید) میتواند احساس ترس ، بهم ریختگی و تقلا را به مخالب منتقل کند. فونت ها رسمی حس حرفه‌ای بودن را به مخاطب میدهد درحالی که فونت های تزئینی حالتی آزادتر و سبکتر دارند.

استفاده از تایپوگرافی مناسب که جلوجلو هویت برند را معرفی کند، خوانا باشد، و درعین حال جذابیت داشته باشد، به مخاطب شما از تسلط و حرفه‌ای بودن شما میگوید و به مخاطب نشان میدهد شما میدانید که چه کار میکنید و چه کاری میخواهید بکنید. همچنین تایپوگرافی مناسب کمک میکند مخاطب مطالب را گم و قاطی نکند. وقتی مخاطب بداند کدام متن تیتر است و کدام متن اصلی، و راحت تر به خواندن ادامه می‌دهد و دیرتر خسته می‌شود.

نکات تایپوگرافی

اصطلاحات تایپوگرافی

  • فاصله: مطمئنا با فاصله در بین کلمات آشنایی دارید اما این فاصله ها اگر بیش از اندازه باشند ممکن است پراکندگی نامطلوبی به وجود بیاورند و برعکس اگر به اندازه کافی نباشند شلوغی آزاردهنده ای میسازند. فاصله میتواند بین کلمات، سطرها و یا پاراگراف ها باشد.
  • جهت: جهت نوشتن مانند فارسی که از راست نوشته میشود یا انگلیسی که از چپ نوشته میشوند. اما در تایپوگرافی به آنها راست‌چین ، چپ‌چین ، وسط چین میگویند.
  • تایپ فیس (typeface): وقتی مجموعه ای از کارکتر ها و نشانه ها باهم طراحی شوند.
  • فونت (font): وقتی یک تایپ فیس در سایز ها و ضخامت های گوناگون طراحی شوند.

نکاتی برای انتخاب تایپوگرافی مناسب

در ادامه به برخی از نکات مهم در انتخاب تایپوگرافی مناسب می‌پردازیم.

استفاده بیشتر از سه فونت ممنوع!

ممکن است نیاز داشته باشید از بیشتر از یک فونت استفاده کنید تا بخش هایی از سایت یا مطلب خود را کاملا واضح متمایز کنید اما به خاطر داشته باشید که بیشتر از سه فونت استفاده نکنید.

درست است که تنوع بالای فونت ها سختی انتخاب را افزایش می‌دهد اما در دام استفاده از فونت های زیاد نیوفتید. استفاده از چندین و چند نوع فونت مختلف خصوصا با تفاوت بالا، نه تنها به زیبایی و جدا کردن مطالب کمکی نمیکند بلکه باعث آشفتگی بزرگی می‌شود که مخاطب را گیج میکند.

پیشنهاد میشود حتی در صورت استفاده از دو یا سه فونت مختلف، سعی کنید فونت هایی را انتخاب کنید که شباهت های بصری داشته باشند و تفاوت زیادی بین فونت ها نباشد. دقت کنید هر فونتی که استفاده می کنید به یک درخواست HTTP اضافی نیاز دارد که می تواند وب سایت شما را کمی کند کرده و درصورت استفاده از فونت های زیاد باعث تجربه کاربری ضعیف شود.

این مطلب به شما پیشنهاد می شود!

سوالات مهم قبل از طراحی سایت که باید به انها پاسخ بدهید!

سوالات مهم قبل از طراحی سایت که باید به انها پاسخ بدهید!

سوالات قبل از طراحی سایت که باید از خود بپرسید را مطالعه کنید. قطعا این سوالات می تواند یک نقشه راه را برای شما ایجاد کند و به شما در تصمیم گیری برای ایجاد یک وب سایت موفق کمک نماید.

فونت های ایمن برای وب را انتخاب کنید.

همه ی انواع فونت ها در همه دستگاه ها نمایش داده نمیشوند. پس هنگام انتخاب فونت دقت بالایی به خرج دهید. در غیر این صورت ممکن است که متن برای دستگاه های مختلف همانطور که برای شما دیده میشود نمایش داده نشود.

اندازه مناسبی برای فونت خود انتخاب کنید.

اندازه فونتی که برای مطالب خود انتخاب میکنید باید با رده سنی و ویژگی مخاطب شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از فونت های ریز برای کودکان و سالمندان خوانایی را برای آنها سخت میکند. درحالی که استفاده از فونت های بزرگ در مطالب علمی، به دلیل حجم بالای مطالب و متن ها باعث میشود متن جای بیشتری بگیرد.

برای اینکه اندازه فونت مناسبی پیدا کنید با تنظیم یک اندازه فونت پایه ۱۶ پیکسل که اندازه پیش فرض بیشتر متن شما است، شروع کنید. همچنین اندازه صفحه نمایش مخاطب خود را نیز درنظر بگیرید.

نکات تایپوگرافی

کنتراست را فراموش نکنید.

از دیگر نکات تایپوگرافی کنتراست است. کنتراست در تایپوگرافی به معنای تضاد کافی رنگ پس‌زمینه و رنگ متن است به طوری که رنگ ها باعث ناخوانایی متن نشود و البته چشم مخاطب را هنگام  مطالعه اذیت نکند. به خاطر بسپارید هرچقدر مخاطب در سایت شما و هنگام مطالعه احساس راحتی بیشتری داشته باشد وقت بیشتری را در سایت شما میگذراند.

سلسه مراتب بصری را فراموش نکنید.

از وزن مناسب فونت برای مشخص کردن تیتر استفاده کنید و از تفاوت تیتر با بقیه متن غافل نشوید تا مخاطب بتواند به راحتی تیتر را از متن اصلی تشخیص دهد. از اندازه ها، سبک ها و وزن های مختلف فونت استفاده کنید.

هویت برند خود را فراموش نکنید.

لحن، ویژگی ها و سبک برند خود را بدانید و تایپوگرافی را بر اساس آن انتخاب کنید. به عنوان مثال استفاده از یک فونت دست نویس و صمیمی برای برندی که هویتی رسمی و سنگین دارد اشتباه بزرگی است که مخاطب را درباره هویت برند شما سردرگم میکند.

خوانایی اصلی ترین اصل است.

مهم نیست فونت شما چقدر متناسب با هویت سایت شما باشد یا چقدر زیبا و خاص انتخاب شده باشد یا چقدر برای انتخاب سلسه مراتب بصری آن وقت گذاشته باشید، تا وقتی که فونت شما از خوانایی کافی برخوردار نباشد شما هنوز سرخانه اول هستید و تایپوگرافی شما اشتباه است.

سخن آخر

با صرف زمان کافی برای انتخاب تایپوگرافی مناسب، می‌توانید وب سایتی بسازید که هم از نظر زیبایی‌شناسی دلنشین باشد و هم تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورد. در کنار نکات تایپوگرافی ذکر شده در بالا، به یاد داشته باشید که تایپوگرافی همواره باید در خدمت محتوای وب سایت شما باشد. از فونت‌ها و طرح‌بندی‌هایی استفاده کنید که محتوای شما را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه دهد و خوانایی آن را افزایش دهد.

با رعایت اصول تایپوگرافی می‌توانید وب سایتی بسازید که نه تنها زیبا و چشم‌نواز باشد، بلکه کاربران را نیز جذب کند و تجربه کاربری مثبتی را برای آنها رقم بزند. اگر به دنبال طراحی وب سایت در یزد به همراه رعایت نکات تایپوگرافی هستید، یا وب سایت کنونی شما از این نکات پیروی نمی‌کند، می‌توانید کار خود را به ما بسپارید. ما مفتخریم که خدمات طراحی وب سایت همراه با رعایت نکات تایپوگرافی را به شما ارائه دهیم. با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *