گروه نرم افزاری چابک > طراحی و توسعه > چگونه یک افزونه وردپرس بسازیم؟
چگونه یک افزونه وردپرس بسازیم؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت وردپرس، منبع باز بودن آن است. به همین دلیل، بیش از ۶۰۰۰۰ افزونه (پلاگین) وردپرس وجود دارد که برای سیستم مدیریت محتوا (CMS) توسعه یافته است و می توانید با ایجاد افزونه وردپرس کار های بیشتری انجام دهید.

خوشبختانه، وردپرس فرآیند ساختن افزونه را بسیار آسان ساخته است. مقداری دانش برنامه نویسی مورد نیاز خواهد بود، اما یادگیری نحوه ایجاد یک پلاگین اولیه برای افزودن قابلیت های اضافی به وب سایت شما خیلی سخت نیست. و اگر واقعاً خوب پیش برود، حتی ممکن است بتوانید آن را به دیگران بفروشید.

همانطور که قبلا ذکر شد، وردپرس یک پلتفرم نرم افزار منبع باز است. این بدان معناست که کد منبع، افزونه‌ها و مضامین آن برای هر کسی در دسترس است تا بتواند با آن کار کند و آن‌طور که می‌خواهد اصلاح کند.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه های وردپرس بسته هایی از کد هستند که عملکرد یک سایت وردپرسی را گسترش می دهند. آنها توسط توسعه دهندگان مختلف در سراسر جهان ایجاد و برای اهداف مختلفی طراحی شده اند.

به عنوان مثال، در کتابخانه افزونه های موجود گزینه هایی برای اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی، افزودن فرم های ثبت نام خبرنامه به نوار کناری خود، بهبود بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت (سئو)، تبدیل وردپرس به یک سایت تجارت الکترونیک کامل و موارد دیگر را خواهید یافت.

اکوسیستم پلاگین وردپرس به افرادی که دانش کدنویسی ندارند این امکان را می دهد تا وب سایت های قدرتمندی را ایجاد و سفارشی سازی کنند. علاوه بر این، فرصت های تقریبا بی حد و حصری را برای توسعه دهندگان حرفه ای و علاقه مندان به وب به طور یکسان ارائه می دهد.

مراحل ساختن افزونه وردپرس

۱. تحقیق و برنامه ریزی: قبل از شروع کار باید جستجو کنید که افزونه مورد نظرتان از قبل وجود نداشته باشد. با این حال حتی اگر آن افزونه ساخته شده باشد، می‌توانید افزونه ی خود را متفاوت تر و گسترده تر خلق کنید. پس از آن برای ساختن افزونه خود آماده شوید.

۲. یک محیط تست تنظیم کنید: مرحله بعدی راه اندازی یک محیط تست است. به عنوان یک فرد مبتدی، احتمالاً در طول مسیر چیز های جدید یاد بگیرید و یا چیز هایی را خراب کنید. بنابراین بهتر است از سایت اصلی خود برای ساختن یک افزونه جدید استفاده نکنید. یک محیط لوکال به شما امکان می‌دهد تا افزونه خود را به طور خصوصی در حین کار بر روی آن آزمایش کنید.

۳. فایل پلاگین خود را ایجاد کنید: هنگامی که محیط پیاده سازی خود را تنظیم کردید، وقت آن است که از آن برای ایجاد افزونه خود استفاده کنید. اولین قدم این است که یک پوشه برای آن در فهرست سایت خود ایجاد کنید. شما می‎‌توانید در فایل لوکال خود به پوشه wp-content/plugins بروید و یک پوشه جدید برای افزونه خود ایجاد کنید. در مرحله بعد، باید یک فایل PHP برای اضافه کردن به این پوشه ایجاد کنید. برای انجام این کار، ویرایشگر متن دلخواه خود را باز کنید و اطلاعات زیر را وارد کنید:

<?php
/*
Plugin Name: My First Plugin
Plugin URI: http://example.com/
Description: A simple WordPress plugin
Version: 1.0
Author: Your Name
Author URI: http://example.com/
License: GPL2
*/

البته، باید اطلاعات بالا را تغییر دهید تا با جزئیات شما مطابقت داشته باشد. وقتی آماده شدید، می توانید فایل خود را ذخیره کنید. به یاد داشته باشید که از پسوند فایل “php.” (به عنوان مثال my-first-plugin.php) استفاده کنید. پس از انجام این کار، به داشبورد وردپرس سایت آزمایشی خود و به صفحه افزونه ها بروید.در اینجا، باید بتوانید افزونه جدید خود را ببینید. اگر بخواهید آن را فعال کنید، این افزونه هنوز کاری انجام نمی دهد. با این حال، وردپرس از این مرحله به بعد آن را به عنوان یک افزونه کاربردی می شناسد.

۴. کد ها را به پلاگین خود اضافه کنید: هر افزونه متفاوت است. با این حال، همه آنها دارای اجزای مشترک هستند. به عنوان مثال، همه افزونه ها از هوک (قلاب) ها برای تعامل با وردپرس استفاده می کنند. هوک نحوه اتصال یک افزونه به کد از پیش نوشته شده برنامه نویسی اصلی وردپرس است. به عبارت دیگر، هوک نقطه لنگر است که یک پلاگین خود را به منظور افزودن یا تغییر عملکرد یک سایت وارد می کند. هوک ها بخش مهمی از توسعه وردپرس هستند. صدها هوک وجود دارند که می توانند به عنوان محرک برای یک افزونه استفاده شوند و حتی می توانید در صورت نیاز موارد جدیدی ایجاد کنید. اما در حال حاضر، دو نوع قلاب وجود دارد که باید هنگام ایجاد افزونه در نظر بگیرید:

اقدامات (Actions): اینها عملکرد وردپرس را اضافه یا تغییر می دهند و اکثر قلاب ها را تشکیل می دهند. برای مثال اکشن زیر به گونه ای نوشته شده که هنگام منتشر شدن پست، پیغام آپدیت بلاگ برای دیگران ارسال می‌شود:

/**
 * Send email to my friends.
 *
 * @param int $post_id Post ID.
 * @return int Post ID.
 */
function wpdocs_email_friends( $post_id ) {
  $friends = 'bob@example.org, susie@example.org';
  wp_mail( $friends, "sally's blog updated", 'I just put something on my blog: http://blog.example.com' );

  return $post_id;
}
add_action( 'publish_post', 'wpdocs_email_friends' );

فیلترها (Filters): از این فیلترها برای تغییر عملکرد اقدامات استفاده می شود. به عنوان مثال فیلتر زیر، طول چکیده پست را تعیین می‌کند:

function prefix_custom_excerpt_length( $length ) {
     return 40;
}
add_filter( 'excerpt_length', 'prefix_custom_excerpt_length', 999 );

برای کدنویسی افزونه خود، باید با هوک ها و نحوه کار آنها آشنا شوید. خوشبختانه، کتابچه راهنمای افزونه از وردپرس [wordpress.org] می تواند به شما در شروع کار کمک کند.به عنوان مثال، برای افزودن یک آیتم به منوی مدیریت وردپرس:

function my_first_plugin_menu() {
    add_menu_page(
        'My First Plugin',
        'My Plugin',
        'manage_options',
        'my-first-plugin',
        'my_first_plugin_page',
        'dashicons-admin-generic',
        ۶
    );
}

function my_first_plugin_page() {
    echo '<h1>Welcome to My First Plugin!</h1>';
}

add_action('admin_menu', 'my_first_plugin_menu');

این کد یک آیتم منوی جدید به نام “My Plugin” به منوی مدیریت وردپرس اضافه می‌کند و صفحه‌ای را نمایش می‌دهد که حاوی یک پیام ساده است.

۵. پلاگین خود را تست کنید: همانطور که به توسعه افزونه خود ادامه می دهید، مهم است که کارهای خود را اغلب ذخیره کنید و تغییرات خود را در سایت خود آزمایش کنید. هنگامی که از افزونه خود راضی شدید، باید آن را در یک سایت اصلی امتحان کنید. مجدداً، باید مطمئن شوید که قبلاً افزونه خود را برای هر گونه اشکال و آسیب پذیری به طور کامل آزمایش کرده اید. همچنین ایده خوبی است که قبل از آزمایش افزونه خود روی آن، یک نسخه پشتیبان از سایت اصلی خود ایجاد کنید. به این ترتیب، اگر مشکلی پیش آمد، می توانید محتوای خود را بازیابی کنید. برای نصب افزونه خود در یک سایت وردپرسی، به سادگی از نوار کناری در پنل مدیریت وردپرس خود، به پلاگین ها > افزودن افزونه جدید بروید.

سخن آخر

ساخت یک افزونه وردپرس می‌تواند راهی مؤثر برای گسترش امکانات و سفارشی‌سازی سایت‌های وردپرسی باشد. با پیروی از مراحل اساسی، از ایجاد ساختار پایه افزونه تا افزودن ویژگی‌های سفارشی و آزمایش آن، می‌توان افزونه‌ای ایجاد کرد که به طور کامل با نیازهای خاص شما منطبق باشد. با توجه به این که وردپرس یک پلتفرم باز و قابل توسعه است، ایجاد افزونه‌های جدید نه تنها به بهبود عملکرد سایت کمک می‌کند، بلکه می‌تواند دانش فنی شما را در حوزه توسعه وب نیز ارتقا دهد.

منبع: https://www.dreamhost.com/blog/how-to-create-your-first-wordpress-plugin/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *